vrijdag 5 november 2010

Kervelsoep met balletjes & advocaattaart

Hallo allemaal,

Hier zijn de recepten van mijn keukenprobeersels gisteren,

Voor de kervelsoep, voor 4 personen, (dit recept komt van internet),



2 handvollen kervel,fijngesneden (ikzelf neem 3 zakjes verse kervel, tja, hihi, ik vind dat het dan ook naar kervel mag proeven)
3 stengels prei, fijngesneden
2 ajuinen,fijngesneden
4 blokjes vleesbouillon (ik neem liever de keteltjes, dan de gewone blokjes, maar ze zijn wel zouter denk ik)
1 kruidentuiltje
2 L water
peper en zout

Voor de balletjes, (ik was gisteren te lui, om ze zelf te maken, dus heb er gekocht, ooohh erg hé, hihi)

250 gr gemengd gehakt
4 eetlepels paneermeel
1 ei
peper, zout en nootmuskaat

Beredingswijze,

Meng het gehakt met het paneermeel en het ei en breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
Rol er met vochtige handen kleine balletjes van.
Breng water aan de kook en laat de balletjes kort koken (tot ze boven komen drijven).
Giet ze af en hou ze apart.

Doe het water in een soeppot en voeg de prei, de ajuinen, bouillonblokjes en het kruidentultje toe.
( Zelf doe ik dit deel net iets anders, ik stoof eerst in een klein beetje water mijn ui, dan stoof ik de prei even 5 min erbij en dan pas doe ik het water, mijn bouilloonketeltjes en het kruidentuiltje erbij.)
Breng het geheel aan de kook en laat 15 min doorkoken.
Voeg de kervel toe en laat nog eens 10 min koken.
Verwijder het kruidentuiltje !!! (geloof mij, doen, anders heb je soep die je pijn doet als je slikt).
Mix de soep.
Breng op smaak met peper en zout.

voeg de balletjes toe en laat nog 5 min koken.

En dan heeft u een lekkere kom soep!



-------------------------------------------------------------------------

Dan de ingrediënten voor het dessert,

Advocaattaart (meer advocaatcréme eigenlijk hoor), voor 4-6 personen, dit recept komt van ???, heb ik al jaaaaren liggen, dus??



3 eieren
50 gr griessuiker,
2 zakjes vanillesuiker
100 gr boter
1/8 L advocaat
200 gr boudoirkoekjes

Bereidngswijze;

Scheid de dooiers van de eiwitten.
Klop de eierdooiers met de gries- en vanillesuiker tot een romig geheel.
Voeg de gesmolten boter en de advocaat toe.
Roer dit alles romig en wit.
Klop de eiwitten stijf.
Spatel ze door het mengsel.
Vul de springvorm met een laag boudoirkoekjes, een laag vulling, terug een laag koekjes,.....en eindig met de vulling.
( Zelf doe ik dit laatste niet zo, ik heb gewoon vanonder één laag koekjes en de rest vulling, géén lagen dus, maar dat is persoonlijk natuurlijk )
Laat de taart 2-3u in de ijskast opstijven.

Zo gaat bij mij een advaocaattaart de ijskast in,



Smakelijk,

5 opmerkingen:

marika zei

mmmm,die taart spreekt mij echt wel aan,hihi.Maar eerst maar eens die ingredienten in huis halen en dan ook eens uitproberen

dankuwel lieve schat!

groetjes,marika

Marianne zei

Leuk, deze ga ik ook volgen. Mercie voor de recepten, zelf neem ik altijd diepgevroren kervel voor mijn kervelsoep. De avocaattaart ga ik eens proberen als ik niet meer op dieet ben :-).

anja zei

he meiske dit vind ik super hoor.
liefs anja

Linda zei

Wat leuk, ik ben meteen volger geworden. Ik ben zelf ook gek op recepten ik heb mappen vol en wil graag alles proberen, heb alleen geen tijd om dat ook nog te bloggen. Dus mocht je een recept zoeken, ik heb er zat haha.

gr Linda

susie zei

Goh meiske de soep was weer lekker en heb er 2x van genomen ( gulzig hé) en van de advocaat-creme mmmmmmmmmmm heb ik genoten !!! Zalig gewoon !

Je schrijft je recepten hier ook heel uitgebreid uit, heel goed van je, mijn lieveke !

dikke knuf